/ Przedmiot kontraktu
„Projekt i budowa drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów, odc. Lublin - koniec obw. Kraśnika”, obejmujący: Część nr 2: odc. realizacyjny węzeł Niedrzwica D. obecnie Niedrzwica Duża bez węzła – Kraśnik (węzeł Kraśnik obecnie Kraśnik Północ – bez węzła) od km ok. 12+000,00 do km ok. 32+000,00, długości ok. 20 km.
Kontrakt będzie realizowany zgodnie z „Warunkami Kontraktu na urządzenie i budowę z projektowaniem dla urządzeń elektrycznych i mechanicznych oraz robót budowlanych i inżynieryjnych projektowanych przez Wykonawcę” (COSMOPOLI CONSULTANTS, wydanie angielsko – polskie 2000. Tłumaczenie pierwszego wydania FIDIC 1999. /FIDIC – 1999/, wydanie angielsko – polskie 2000 COSMOPOLI CONSULTANTS), oraz ze „Szczególnymi Warunkami Kontraktu (SWK)”.
Zamówienie jest przewidziane do współfinansowania przy udziale środków pochodzących z Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014-2020 oraz ze środków zewnętrznych i krajowych będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Konsultant w ramach Usługi będzie współpracował ze służbami Zamawiającego.
Parametry techniczne drogi ekspresowej:
Przekrój dwujezdniowy | 2x2 (docelowo 2×3– rezerwa pod trzeci pas ruchu na zewnątrz) |
Klasa techniczna | S (droga ekspresowa) |
Prędkość projektowa Vp | 100 km/h |
Liczba pasów ruchu | 2 x 2 x 3,5 m (rozwiązanie etapowe, docelowo 2 x 3 x 3,5 m) |
Szerokość pasa ruchu | 3,5 m |
Szerokość pasa dzielącego | 5 m |
Szerokość opaski | 0,5 m (w ramach pasa dzielącego) |
Szerokość pasa awaryjnego | 2,5 m |
Szerokość pobocza gruntowego | 1,25 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD lub ochrony środowiska a także innych urządzeń i obiektów np. bramownic wraz z fundamentami przewidzianych do elektronicznego systemu poboru opłat |
Szerokość korony drogi dla odcinka po nowym przebiegu | min. 26,5 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD lub ochrony środowiska a także innych urządzeń i obiektów np. bramownic wraz z fundamentami przewidzianych do elektronicznego systemu poboru opłat |
Kategoria ruchu | KR 7 |
Obciążenie nawierzchni | 115 kN/oś |
Skrajnia pionowa | 5,0 m |
Pochylenie poprzeczne | 2,5% |
Cel i spodziewane efekty inwestycji
Celem inwestycji jest:
- stworzenie bezpiecznego odcinka drogi ekspresowej zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróży;
- wybudowanie odcinka drogi ekspresowej o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi, przepisami prawa i wymogami unijnymi;
- oddzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego;
Realizacja drogi ekspresowej będzie znaczącym czynnikiem sprzyjającym ożywieniu gospodarczemu ze względu na wiążące się z nią możliwości wzrostu popytu na usługi i towary krajowe, a w zakresie inwestycji budowlanych, przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw wykonawczych jak również innych podmiotów gospodarczych obsługujących budownictwo.
Realizacja drogi ekspresowej jest inwestycją o znaczeniu europejskim. Została ona zaliczona do bardzo ważnych zadań rządowych. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Istniejący układ komunikacyjny w Polsce nie jest w stanie przenieść gwałtownie zwiększającego się ruchu samochodowego, stąd konieczność budowy dróg ekspresowych i pilna potrzeba dostosowania infrastruktury drogowej do standardów europejskich. Drogi ekspresowe w Polsce są niezbędne, jako podstawowy element infrastruktury rozwiniętego państwa, charakterystyczny dla krajów Unii Europejskiej.
W ramach realizacji Projektu zaprojektowano między innymi:
- Budowę Węzła drogowego „Wilkołaz” w km 24+308,66,
- Budowę czterech Miejsc Obsługi Podróżnych - MOP Obroki w km 18+500 (strona prawa) i 18+550 (strona lewa) oraz MOP Rudnik w km 29+750 (strona prawa) i 29+850 (strona lewa), których zagospodarowanie obejmuje:
- budynek sanitariatu,
- oczyszczalnie ścieków,
- miejsca kontroli i ważenia pojazdów,
- zbiornik przeciwpożarowy (ppoż.),
- elementy małej architektury i inne wyposażenie,
- stanowiska postojowe wraz z drogami manewrowymi i oświetleniem terenu jak niżej:
- MOP „Obroki” kat. II – strona prawa
- dla samochodów osobowych - 63 stanowiska,
- dla samochodów ciężarowych - 27 stanowisk,
- dla autokarów - 4 stanowiska,
- dla pojazdów z ładunkiem niebezpiecznym - 2 stanowiska,
- stanowiska postojowe do kontroli technicznej pojazdów - 2 stanowiska,
- stanowisko do ważenia pojazdów wyposażone z wagę stacjonarną dynamiczną - 1 stanowisko,
- stanowisko postojowe dla pojazdów WITD, wraz z gniazdem zasilającym - 1 stanowisko,
- stanowisko dla zlewania ścieków dla autokarów - 1 stanowisko,
- punkty do ładowania samochodów osobowych - 2 punkty,
- punkty do ładowania autobusów - 2 punkty,
- rezerwę terenu pod stanowiska postojowe dla samochodów ciężarowych – 6 stanowisk,
- rezerwę pod stanowisko postojowe dla autokarów elektrycznych – 2 stanowiska,
- rezerwę terenu pod stanowisko postojowe dla samochodów elektrycznych – 2 stanowiska,
- rezerwę terenu pod stację paliw,
- rezerwę terenu pod małą gastronomię,
- MOP „Obroki” kat. III – strona lewa
- dla samochodów osobowych - 86 stanowisk,
- dla samochodów ciężarowych - 40 stanowisk,
- dla autokarów - 5 stanowisk,
- dla pojazdów z ładunkiem niebezpiecznym - 2 stanowiska,
- stanowiska postojowe do kontroli technicznej pojazdów - 2 stanowiska,
- stanowisko postojowe dla pojazdów WITD, wraz z gniazdem zasilającym - 1 stanowisko,
- stanowisko dla zlewania ścieków dla autokarów - 1 stanowisko,
- wnęka na wagę przenośną,
- punkty do ładowania samochodów osobowych - 2 punkty,
- punkty do ładowania autobusów - 2 punkty,
- rezerwę terenu pod stanowiska postojowe dla samochodów ciężarowych – 8 stanowisk,
- rezerwę terenu pod lądowisko dla helikopterów,
- rezerwę terenu pod motel,
- rezerwę terenu pod gastronomię,
- rezerwę terenu pod stację paliw i warsztat,
- rezerwę terenu pod stanowisko postojowe dla autokarów elektrycznych – 2 stanowiska,
- rezerwę terenu pod stanowisko postojowe dla samochodów elektrycznych – 2 stanowiska,
- MOP „Rudnik” kat. I – strona prawa
- dla samochodów osobowych - 47 stanowisk,
- dla samochodów ciężarowych - 17 stanowisk,
- dla autokarów - 3 stanowiska,
- dla pojazdów z ładunkiem niebezpiecznym - 2 stanowiska,
- stanowiska postojowe do kontroli technicznej pojazdów - 2 stanowiska,
- stanowisko dla samochodów inspektorów drogowych - 1 stanowisko,
- stanowisko do zlewania ścieków dla autokarów - 1 stanowisko,
- stanowisko do ważenia pojazdów pod wagę przenośną - 1 stanowisko,
- rezerwę terenu pod dodatkowe stanowiska postojowe dla samochodów ciężarowych - 4 stanowiska,
- rezerwę terenu pod stanowisko postojowe dla autokarów elektrycznych – 1 stanowisko,
- rezerwę terenu pod stanowisko postojowe dla samochodów elektrycznych – 1 stanowisko,
- MOP „Rudnik” kat. I – strona lewa
- dla samochodów osobowych - 39 stanowisk,
- dla samochodów ciężarowych - 17 stanowisk,
- dla autokarów - 3 stanowiska,
- dla pojazdów z ładunkiem niebezpiecznym - 2 stanowiska,
- stanowisko do ważenia pojazdów pod wagę przenośną - 1 stanowisko,
- stanowisko dla samochodu WITD – 1 stanowisko,
- stanowisko do zlewania ścieków dla autokarów – 1 stanowisko,
- rezerwę terenu pod dodatkowe stanowiska postojowe dla samochodów ciężarowych - 4 stanowiska,
- rezerwę terenu pod stanowisko postojowe dla autokarów elektrycznych – 1 stanowisko,
- rezerwę terenu pod stanowisko postojowe dla samochodów elektrycznych – 1 stanowisko,
- Przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową z uwzględnieniem ich
- przyszłej kategorii,
- Budowę dróg innych niż droga ekspresowa (w tym zmiana przebiegu istniejących dróg, budowa dróg obsługujących tereny przyległe do inwestycji i przywracające naruszone połączenia drogowe) z uwzględnieniem ich przyszłej kategorii,
- Remont odcinka istniejącej drogi krajowej nr 19,
- Budowę i przebudowę zjazdów z dróg obsługujących lub innych dróg niższej kategorii,
- Budowę lub przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów,
- Budowę obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową, w tym:
- wiadukty w ciągu drogi ekspresowej – 4 wiadukty,
- wiaduktu w ciągu dróg publicznych – 8 wiaduktów,
- most w ciągu drogi ekspresowej pełniący jednocześnie funkcję przejścia dolnego zespolonego dla średnich zwierząt, przejścia dla małych zwierząt oraz przejścia dla płazów – 1 most,
- budowę kładek dla pieszych – 2 kładki,
- Budowę ekranów przeciwolśnieniowych,
- Budowę zabezpieczeń akustycznych,
- Budowę przejść dolnych dla dużych zwierząt – 2 przejścia,
- Budowę przepustów dla celów ekologicznych – 7 przepusty.
Korzyści bezpośrednie wynikające z funkcjonowania drogi ekspresowej:
-
-
- przejęcie części ruchu z istniejących dróg krajowych i wojewódzkich;
- odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów zabudowanych;
- skrócenie czasu podróży;
- oszczędności paliwa;
- zapewnienie komfortu jazdy;
- zmniejszenie ryzyka wypadków;
- ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg;
- przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów.
-